zoeken

Zittend werk

Onderdeel van thema: Gezonde werkplek

Er zijn diverse tips die ervoor zorgen dat de risico’s van zittend werk beperkt blijven. U leest ze hieronder.

Inhoud

Tips voor een ergonomische werkomgeving

Er zijn diverse tips die ervoor zorgen dan de risico's van zittend werk beperkt blijven:

  • Zorg dat uw werkplek zo goed mogelijk is ingesteld op uw lichaamsmaten, zodat het lichaam zo weinig mogelijk belast wordt in een zittende houding die tegennatuurlijk is.
    Bekijk de filmpjes in de rechter kolom over het juist instellen van de werkplek. Hierin wordt ingegaan op het instellen van de stoel, bureauhoogte, beeldscherm en muis. Ook is er een filmpje over het gebruik van een documenthouder.
  • Gebruikt u een flexplek? Maak er dan een gewoonte van om de werkplek meteen aan het begin van het werk naar uw wensen in te stellen.
  • Om een langdurige zithouding te beperken, kunnen in sommige ruimten zoals een kantine of vergaderruimte statafels worden geplaatst zodat mensen de keuze hebben om staand te vergaderen of te lunchen.
  • Bied desgewenst alternatieve vormen van ergonomische zitmogelijkheden aan, zoals zitballen en zit/ sta-bureaus (niet alleen voor medewerkers met lichamelijke klachten).

Tips voor extra beweging

Bij zittend werk neemt het belang toe van bewegen en pauzeren. Hieronder worden tips gegeven om voldoende te bewegen en te pauzeren.

Bewegen

  • Ga regelmatig van uw werkplek af en beweeg. Bijvoorbeeld voor een kopje koffie of thee, bezoek aan de wc of een klein rondje lopen.
  • Loop naar uw collega in plaats van een e-mail te sturen.
  • Ga met de fiets naar het werk in plaats van met de auto.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Maak een korte wandeling tijdens de pauze.
  • Zorg dat de printer ver van uw werkplek af staat zodat er gelopen moet worden.
  • Sta op of loop heen en weer tijdens vergaderingen.
  • Telefoneer staand of praat staand met een collega.
  • Extra bewegen is ook mogelijk terwijl u achter uw beeldscherm zit. Bijvoorbeeld door elke tien minuten een micropauze van 20 seconden te nemen om de spieren te ontspannen.

Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) heeft als onafhankelijk kennisinstituut interessante brochures ontwikkeld om bewegen op het werk te bevorderen. Op de website http://www.30minutenbewegen.nl zijn de volgende brochures te downloaden:

Pauzeren

  • Eet geen lunch achter uw computer.
  • Gebruik de afgesproken pauzes. Gebleken is dat mensen die pauzeren aan het eind van de dag productiever en minder moe zijn.
  • Drink voldoende water.
  • Organiseer aantrekkelijke sessies als invulling van de lunchpauze.

Werkplekinstructiekaartje

Handig voor (voorlichting over) instellen en aanpassen werkplek

Het kan het wel eens gebeuren dat iemand vanachter een ander bureau werkt dan de dag ervoor. Hoe kun je dan ergonomisch verantwoord werken? Bijgaand instructiekaartje helpt je daarmee op weg.

Werkplekinstructiekaartje (2-talige pdf)

Tips voor zittend werk

  • Apps

 
Wellnomics Stretches - Stretchoefeningen bij landurig computergebruik

Office Ergonomics - voor het ergonomisch aanpassen van de werkplek

  • Video's

 

Copyright: http://ergooptima.nl

Copyright: http://www.ergodirect.nl/