zoeken

Verzuim en preventie

Praktijkvoorbeeld

Van kantine naar geliefde ontmoetingsruimte

Het restaurant van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle wordt druk bezocht sinds een nieuwe, interne cateringmanager er een ontmoetingsruimte van maakte.

Inhoud

Resultaat

  • Ruimte wordt beter benut.
  • Aandacht voor verantwoord voedingspatroon (workshops).
  • Persoonlijk contact.

Nodig

  • Goede pauzeruimte.
  • Salaris cateringmanager + personeel.
Gert Zomer Kleur

Gert Zomer, cateringmanager, licht toe:

'Toen ik hier in de zomer van 2007 begon, stond de kantine het grootste deel van de dag leeg. Jammer, vond ik, want het is een prima studie- en ontmoetingsruimte. Inmiddels is de ruimte eigenlijk te klein. Studenten en onderwijsondersteunend personeel voelen zich hier thuis; er is verse koffie en ze mogen hier ook hun eigen brood smeren. Docenten nemen een kop soep mee naar de docentenkamer. Mag ook, ik snap best dat die in hun pauze even niet tussen de studenten willen zitten. De benaming ' kantine' is overigens gewijzigd in 'restaurant', dat heeft meer uitstraling.'

´PABO-studenten moeten weten wat een verantwoord voedingspatroon is, want zij gaan straks de jeugd vertellen wat goed is. Daarom wil ik workshops gaan geven. Gelukkig staat de organisatie open voor mijn adviezen. Overigens is vrijdag hier nog steeds snackdag, want slechte voeding bestaat niet. Het gaat om keuzes in je eetpatroon.'

Tip van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle

  • Bedenk dat het restaurant niet van jou is, maar van de klant.
  • Ga tussen catering en onderwijsproces in staan.
  • Bied lunch-, vergader- en dinerarrangementen aan.