zoeken

Werkdruk

Praktijkvoorbeeld:

Geen hiërarchische afdelingen

De Gerrit Rietveld Academie heeft op eigen wijze het onderwijsproces ingericht: coördinatoren zijn niet 'de baas´ en docenten krijgen om de vier jaar een 'sabbatical'.

Inhoud

Resultaat

  • Teams en teamleden die op elkaar zijn ingespeeld
  • Grote betrokkenheid van docenten bij de vakgroep
  • Laag ziekteverzuim
  • Grotere productiviteit
  • Beter onderwijs

Nodig

  • 'Zelfreinigend vermogen' van een team, bijvoorbeeld bij conflicten

Wilbert van Rossum, personeelsadviseur, licht toe:

'We hebben wel coördinatoren, maar die leiden de afdeling niet hiërarchisch. Teamleden zorgen samen voor het zo goed mogelijk ondersteunen van het lesproces. De coördinator stuurt hooguit inhoudelijk bij. Die sturing is door de afwezigheid van pikorde niet bedreigend, maar gericht op samenwerking en toegepaste creativiteit. Dit past bij de cultuur van de Gerrit Rietveld Academie. Een hiërarchische verhouding zou hier tot minder productiviteit en plezier leiden.'

'Docenten krijgen bij ons een contract voor vier jaar, gevolgd door een 'sabbatical year'. Studenten helpen docenten namelijk ook in eigen creatieve processen; ze moeten dan wel tijd hebben om daar iets mee te doen. Voor stafmedewerkers geldt deze maatregel niet; continuïteit is hier belangrijk.'

Tips van de Gerrit Rietveld Academie

  • Een platte organisatie geeft veel ruimte voor het ontwikkelen van creativiteit.
  • Dit model werkt vooral goed bij kleinere afdelingen.

Meer weten?

Wilbert van Rossum, Gerrit Rietveld Academie, wvanrossum@grac.nl